Find livsindhold som receptionist

Der findes masser af karrieremuligheder i verden, som alle dels afhænger af dine interesser og evner. Det er ikke nødvendigvis det mest velbetalte job, man bliver mest lykkelig ved, idet man blot skal have et afbalanceret og stabilt job, der hverken er kedeligt men heller ikke for stressende. Måske burde man overveje receptionistuddannelsen, da jobbet som receptionist på mange måder minder om et ideelt job. Man bliver hverken rig eller lykkelig uden et job, men det er heller ikke altid lykken med at hårdt og stressende karriere job som direktør eller leder i en virksomhed. Her kommer en beskrivelse af receptionistuddannelsen.

Indhold i receptionistuddannelsen

Hvis man elsker at arbejde sammen med mennesker og yde en god service, så kunne receptionist måske være et godt job for dig. Uddannelsen til receptionist tager som regel 2 år og 10 måneder, og man kan læse mere om receptionistuddannelsen på hjemmesiden hos Hotel- og Restaurantskolen, der ligger i København. Her lærer man på denne erhvervsskole om både innovation, kvalitet og udvikling, som faktisk er skolens målsætning. Man starter med at gennemgå to grundforløb, der begge varer 20 uger. Bagefter kommer man over på hovedforløbet, der er en blanding af skoleforløb samt praktikperioder. Man står selv for at finde praktiksted, men skolen har en praktikvejleder, der kan være behjælpelig med denne opgave. Hvis man er over 25 år gammel, så skal man først bestå en EUV-uddannelse, der nemlig giver kompetence til uddannelsen med et svendebrev.

Jobmuligheder som receptionist

Man kan få job masser af steder, når man er færdiguddannet receptionist. Mange steder bliver man derved firmaets ansigt udadtil, så der er reelt tale om en nøgleposition, hvor man bliver uundværlig for firmaet. Som receptionist skal man hjælpe med til, at hverdagen kører på skinner for folkene omkring dig. Man er jo servicemedarbejder og skal koordinere besøgende gæster, møder samt tage indgående telefonopkald. I dette job er det vigtigt at være præsentabel og altid med et venligt smil klar til kunderne.

En receptionist har en central servicefunktion og er ofte bindeledet mellem firmaets mange afdelinger. Man kan finde arbejde i alle stor og mellemstore firmaer herunder institutioner, lufthavne, turistbureauer, billetbureauer m.m. Det er en god kvalitet i jobbet at have et godt kendskab til seværdigheder og kulturen i lokalområdet, og man bør også være god til at lytte og forstå kundernes behov og forespørgsler.

Nøgleordene er service, sprog, kommunikation og koordinering, så hverdagen er afvekslende og interessant, da to dage sjældent er ens. Hermed kan man få en hverdag til at fungere og opnå livsindhold og tryghed.