Sidder du nogle gange tilbage med en følelse af, at du ikke har nået så meget, som du gerne ville, når du rammer fyraften? Så kan det være fordi, at du ikke er så skarp, når det kommer til at strukturere din tid i løbet af arbejdsdagen. Her får du 3 fif til, hvordan du kan optimere din tid og få mere fra hånden, når du er stemplet ind.
1. Lav en liste over dagens opgaver
Har du mange bolde i luften i løbet af en arbejdsdag, kan du sikkert nikke genkendende til, at du har en tendens til at skifte lidt for meget rundt i dine opgaver i et forsøg på at nå lidt af det hele. Det er ikke nødvendigvis den mest effektive måde at arbejde på.
Lav i stedet en liste over de ting, der er mest vigtige at få fra hånden. I en prioriteret rækkefølge. Og afslut så dem så vidt muligt – inden du går videre til den næste opgave på listen.
Listen kan du med fordel lave som det første om morgenen eller som det sidste, inden du går hjem. Så får du tømt hovedet, og du går hjem med en følelse af, at du ved, at du har helt styr på, hvad du skal starte ud med næste morgen. Når det er griflet ned, behøver du ikke bruge energi og tankekraft på at tænke på det, når du har stemplet ud.
2. Brug din arbejdstid fornuftigt
Bruger du oceaner af tid på at få lavet løn eller stå for din virksomheds bogføring, mens du har andre vigtige og (i din optik) mere spændende opgaver at kaste dig over? Så vær ikke bleg for at åbne op for muligheden for at få hjælp udefra.
Det behøver ikke koste en jetjager at betale dig fra at få regnskabsassistance udefra – især ikke hvis det er en opgave, du ikke er super glad for og heller ikke nødvendigvis er den mest kompetente til at løse. Det samme gælder, hvis du bruger meget tid på at få bakset det månedlige nyhedsbrev eller blogindlæg sammen. Så kontakt hellere et tekstbureau, der lynhurtigt og langt mere effektivt kan klare den opgave for dig.
I det store hele kan det med stor sandsynlighed betale sig hjem.
3. Luk ned og arbejd mere fokuseret
Har du en tendens til at have din mail stående åbent, mens du laver andre ting på din computer? Og tikker der mange mails ind løbende, mens dagen skrider frem? Så bliver du afbrudt i dit arbejde rigtig mange gange – og hver eneste gang mister du fokus fra det, du egentlig var i gang med.
Beslut dig for at tjekke mail en gang i timen og lad den ellers være lukket. Så arbejder du langt mere koncentreret og mere uforstyrret – og mon ikke stort set alle mails kan vente en time med at blive læst, hvis det betyder, at du får mere fra hånden i mellemtiden?