Cigaretter var et fashion statement

Cigaretter og mode er to fænomener, som vi ikke nødvendigvis den dag i dag overvejer kan hænge sammen. Sandheden er, at det i dag anses som uhyrligt sundhedsskadeligt at ryge, og der bliver hvert år brugt mange penge på kampagner, der skal gøre rygning mindre udbredt. Derfor er mange nu også skiftet over til nikotintyggegummi, e-cigaretter, nikotinplastre eller måske endda helt skrottet den syndige cigaret.

Sandheden er dog, at det, tro det eller ej, førhen ligefrem var et fashion statement for både mænd og kvinder at ryge. Herunder kan du blive klogere på cigarettens indflydelse på populærkulturen.

Før farfar var ung

For godt hundrede år siden fik cigaretten i forbindelse med første verdenskrig sit gennembrud. Siden blev den lille syndige sag enormt udbredt, og både mænd og kvinder kastede sig over rygningen.

Gennem generationer har cigaretten været en integreret og yderst kultiveret del af manges dagligdag. Det hele startede under første verdenskrig, hvor cigaretten blev et fast supplement for den menige soldat, som kunne nyde pausen fra krigens rædsler med en cigaret.

Cigaretterne blev sendt direkte til skyttegravene af nogle af de helt store tobakskompagnier, der blev stiftet i begyndelsen af 1900-tallet. Det var blandt andet luksusmærket Dunhill fra London, der stod for dette.

Papircigaretten kan faktisk spores helt tilbage til 1600-tallet, hvor den blev opfundet i Spanien. Før det havde de indfødte i blandt andet Mellemamerika dog røget fintskåret tobak, som de rullede ind i tørrede majs- eller palmeblade.

Det var først i 1800-tallet, at cigaretten bredte sig til Europa, og i løbet af den kulturelle opblomstring, der var i begyndelsen af 1920’erne, eksploderede rygekulturen.

Kvinderne røg – inspireret af deres ikoner

Rygning blev også enormt udbredt blandt kvinder, fordi de – præcis som vi også gør det i dag – blev inspirerede af trendsættende kendisser. Tænk bare på de glamourøse cigaretrør og -hylstre, som du sikkert kender fra 20’ernes flappermode.

Med en cigaret i hånden kunne kvinden både flirte og samtidig lægge afstand på en yderst chik og fræk måde. Ser man eksempelvis på Matador, kan man se, hvordan hushjælperen Frk. Hollenberg ryger på en meget sexet og næsten vulgær måde, hvorimod Iben i Matador ryger med stil og selvbevidsthed, der er med til at understrege, at hun har sine egne visioner for livet.

Men i mellemkrigstiden var det også særligt Hollywoods femme fatales, der gjorde det til et fashion statement at ryge. Tag eksempelvis skuespillerinden Marlene Dietrich, der bannerførte cigaretten som et grænseoverskridende sexsymbol.

Også store stjerner som Bette Davis, Paul Henreid og selveste Audrey Hepburn gjorde det til en del af deres image og look at ryge.

Og hvem af os glemmer nogensinde den ikoniske scene i Grease, hvor Sandy (Olivia Newton John) har fået sin makeover i en af filmens sidste scener. Hun tænder en cigaret, som hun ryger noget så sensuelt, hvorefter hun skodder den i jorden med sine hyper ikoniske træskos-platform-hæle!

Cigaretten blev i den grad forherliget, hvilken et hav af mere eller mindre glamourøse cigaret-reklamer blandt andet vidner om.

Cigarettens plads i modebilledet i dag?

I dag har cigaretten ikke nogen stor plads inden for modebilledet. I løbet af 1980-erne blev flere og flere rygere bevidste om, at de burde vælge cigaretter med et lavt nikotinindhold, og i løbet af 90-erne tog sundhedsdebatten om cigaretter for alvor fart.

I 2002 blev de ellers traditionsrige tobaksreklamer ulovliggjorte, og senere fulgte rygeforbud på restauranter og andre offentlige steder. Ligeledes blev der pålagt ekstra afgifter, så cigaretter steg i pris. Selvom der fortsat sættes mange tiltag i gang, som skal mindske rygning blandt folket, er der fortsat mange, der ryger – omend tallet er blevet meget mindre.

Men hvad med cigaretten og mode?

Man ser engang i mellem, at designerbrands kan have en smøg i deres markedsføring, men det er yderst sjældent. Der findes dog nogle vovehalse derude, og i 2016 lancerede modehuset Moschino en cigaretkollektion. Kollektionen bestod blandt andet af telefon-cases, som lignede cigaretpakker samt tasker og tøj. Kollektionen gik under navnet #ItsLit. Det er dog et enestående tilfælde, og selvom der laves flere mere eller mindre provokerende kollektioner, er Jeremy Scotts #ItsLit kollektion en af de eneste, der har kastet sig over det tabubelagte emne rygning.